Vrijdag 15 januari smaragd mijn

2 februari 2021 - Denmark, Australië

De kookabarru wekt ons die morgen met zijn harde en bijzondere lach geluid. In het afgelopen jaar heb ik een enorm diversiteit aan vogelsoorten leren kennen. En mijn aandacht gaat nu veel vaker naar geritsel in de bomen. Wat zou zich daar schuilhouden!! In de avond de boobook en overdag de gekleurde papegaaitjes en de honeyeaters met hun lange snaveltjes. Je zou voor de grap het geluid van de kookabarru moeten opzoeken. Leuke ringtone voor je telefoon. 🤣🤣

Na het ontbijt zoeken we nog een laatste keer naar agaths. De ruwe versie waar ik vooral let op de vorm en kleur, en niet zozeer naar waarde en kwaliteit. Het word snel warmer en de vliegen die irritant het op je gezicht hebben voorzien zorgen ervoor dat we gaan inpakken. We rijden naar Northman waar we bij een benzinestation warm douchen.

We rijden door naar Coolgardie. Daar eten we een chickenburger lunch. Gemaakt en geserveerd door een man met weinig tanden, lang haar en een bikerjas aan. Hij is een ontzettend vrolijk persoon vol grapjes en met 6 kinderen. En ook al kan ik het niet laten om even snel naar zijn handen te kijken..........hij maakt de meest heerlijkste hamburgers die je kan bedenken. Alles vers vers!! En met liefde gemaakt volgens Chris. Die zijn breedste lach zonder tanden laat zien.

Voldaan rijden we naar de emerald mine die goed verstopt is in nomansland in de bush. Zelfs Mike heeft even moeite om het te vinden. Mike heeft aandeel in de mine maar heeft geen tijd om er geregeld te zijn en er wat mee te doen. John zijn mine vriend heeft na zich nogal wat schulden op de hals te halen (inside info is me niet helemaal duidelijk), besloten om zich terug te trekken uit de bewoonde wereld en als een kluizenaar te leven met zijn hond Nickel. De laatste keer dat Mike hem daar zag woonde hij in een geïmproviseerde tent. Met minimale leefomstandigheden. 🏕

Als we aan komen rijden zien we wat tenten staan maar ook 2 redelijk geïmproviseerde inelkaar gezette huisjes. Mike is zeer verbaasd. Hij ziet iemand die zichzelf voorsteld als Alex. Alex blijkt een vriend te zijn van John. Een stuk jonger maar met dezelfde ideeen over de wereld en conspiracy theorieën. Hij komt net terug uit Amerika waar hij als stuntman heeft gewerkt. Ook voor Spielberg films. Ok.....kan het nog bijzonderder!! 😏

Alex verteld dat John vanavond komt omdat hij eerst een vriendin moet helpen. Alex laat ons alles zien. Tussen de bomen zijn 2 mega grote kuilen, afgravingen gemaakt met een bulldozer. Dat is de mine site waar ik hier en daar al wat groens zie schitteren. Alex laat ons de huisjes zien die eenvoudig zijn maar heel ingenieus. Er zijn solarpanels om elektriciteit op te wekken, wateropvang systemen en alles doet me denken aan preppers. Mensen die zich voorbereiden op het einde van de wereld. Maar heel slim bedacht. Hier dus gewoon een wc en douche met warm water. Ik kan mijn ogen niet geloven. Er is een groente tuin en Alex is vegetarisch en een natuurfreak.

Alex laat ons de tenten zien waar we gebruik van mogen maken. Wow ik ben in emerald eco city beland. Alex is superhandig en iets wat verlegen. Ik kan in zijn ogen lezen dat hij veel heeft meegemaakt waardoor hij nu dit teruggetrokken bestaan leid. We zetten onze kamp op en gaan op emerald jacht. Mike is weer zo blij als een kind op jacht naar groene stenen. Ik word zelf meerdere malen gebeten door bullants dus ik hou het al snel voor gezien. Alex laat me hun verzameling groene vondsten zien. Rijk zullen ze er nog niet van worden maar het is de totale leefstijl die hij nu nodig heeft. Het is hier heel rust gevend en met prachtige zonsondergangen verteld Alex. Ik kan me er iets bij voorstellen maar ik zou het zelf niet kunnen. Misschien voor een korte periode.

In de avond komt John met een jong meisje in zijn auto. Hij moet haar zo naar huis brengen en heeft haar net opgehaald van haar werk. John is al wat ouder, ik schat ergens in de 60 en heeft een wat ongewassen en onverzorgd uiterlijk. Hij straalt een groot ego uit en een houding dat hij alles beter weet. Later blijkt hij toch wel aardig met hier en daar een gevoelige snaar. Vooral als het om zijn hond Nickel gaat. Die is een paar maanden daarvoor overleden en nooit van zijn zijde week. Hij ligt begraven voor zijn huis. Met een prachtige emerald steen erop. En zijn halsband. John heeft een stuk van zijn vacht bewaard in een plastic zakje. Hij aait er zachtjes over.  Voor een moment zijn we allemaal even stil. 😔

Dan breekt het meisje de stilte en geeft aan dat ze vorige week een UFO heeft gezien. Weer zijn we allemaal even stil. Maar ze verteld uitvoerig over de vreemde lichten en het object dat snel heen en weer vliegt. Er volgt een kort gesprek over UFO's en dat er veel ufo sights in Australie zijn waargenomen. John brengt het meisje, naam vergeten, naar haar huis en wij wensen iedereen een goede nacht. We beloven morgen voor een langer weerzien met eten en drinken. Ik ben moe en moet alles even verwerken. Weltrusten Aliens en peppers!! 👽

😳Even kort een update over mijn situatie nu in australie. Op dit moment zijn er zeer gevaarlijke bosbranden rondom tuudyay waar ik woon bij de ouders van Mike. Gelukkig zijn we nog steeds bij vrienden op vakantie down south in Denmark. Dus ik en Mike zijn veilig. Mike houd nauw contact met zijn ouders en iedereen daar. We kunnen op dit moment ook niet terug naar perth vanwege een corona lockdown daar op dit moment. Mogen niet verder reizen dus we zitten voorlopig hier vast. Vrienden zijn lief en strand om de hoek dus er zijn slechtere plekken te bedenken. In het noorden zijn er cycloons dus het is op dit moment wat onstabiel met alles in australie. Ik hou jullie op de hoogte. Hopelijk heeft dit alles geen effect op mijn terugreis eind februari. Keep safe everyone. Love you 🦘🔥😘🥰

1. Marjo:
    2 februari 2021