Verjaardag en verjaardag 7 en 8 november

12 november 2020 - Aubin Grove, Australië

Afgelopen weekend 2 verjaardagen. Zaterdagmiddag een BBQ van een vriend van Mike. 50 geworden en groot feest. Als ik het huis binnenkom weet ik niet waar ik moet kijken. Overal van die souvenir glazen bollen, je weet wel, met sneeuw erin. Leuk als je ze schud. Alle soorten, maten en kleuren. Van elke plaats en met elk denkbaar voorwerp, stad of dier erin. Het lijkt wel een museum. Ze kunnen zo meedoen met een programma op tv. Ik geef lief complimenten over de imposante verzameling en voeg me dan bij de andere gasten in de tuin.

Phil, broer van Mike is er ook en hij ziet er goed uit. Hij drinkt niet meer en volgt een gezond dieet. Zijn hart zal zwak blijven omdat het teveel is uitgerekt, maar op deze manier doet hij er alles aan om langer te blijven leven. Maar als stevige gezelligheids drinker zijn feestjes nog steeds moeilijk. Hij drinkt alcohol vrij bier en hij heeft een gin gevonden die ook zonder alcohol is. Ze verzinnen wat tegenwoordig. De gastheer krijgt vooral zijn lievelingsdrankje, jack Daniels kado. En er staan dan ook al gauw zo'n stuk of 6 flessen op de verjaardag tafel. Later verteld hij aan Mike in zijn oor dat ook hij eigenlijk niet meer mag drinken van de dokter, maar dat weet niemand.

Nou, dan kun je de flessen misschien als sier neerzetten naast alle glazen bollen. Maar even serieus, alcohol maar ook verkeerd eten is in Australië echt een probleem. Want zowel gastheer als gastvrouw zijn zeer zwaarlijvig. En ze roken ook allebei als een schoorsteen. Er is dan ook eten genoeg. De BBQ draait overuren en de tafels worden omgetoverd tot een soort afhaal restaurant met van alles en nog wat. Maar vooral brood, saus en vlees. Veel vlees. En verdomd, ergens in een hoekje een bak salade. Gelukkig.

We maken het niet laat omdat we de volgende dag naar de verjaardag van Leigh gaan. Zij viert samen met Andrew haar verjaardag zondagmiddag. En ook weer met taart en BBQ. De chocolade  taart ziet er fantastisch uit en ik heb de eer om hem aan te snijden omdat hij voor mijn neus word neergezet. Zie foto's!! 😄

Het was leuk om Leigh weer te zien. Ze zag er goed uit. Ze had haar huis opnieuw ingericht en al mijn gegeven rocks en schelpen een mooi plaatsje gegeven. Het was een gezellig weerzien. 🎂🥳

Op de terugweg naar Aubin grove ziet Mike op de weg een langnek schildpadje. Hij stopt om het beestje weer naar het gras te manoeuvreren. Zie filmpje. Zo grappig al die dieren hier. Mike blijft op zondag altijd slapen in aubin grove. Dan kan hij me maandagochtend naar mijn werk brengen. En als ik daar maandagochtend aankom zie ik dat de band van de auto nog steeds niet is gemaakt. Zucht!!

Voor dat ik op vakantie ging down south had ik een klapband en de buurman heeft daar heel vriendelijk de reserve band onder gezet. Een kleinere variant en eigenlijk alleen bedoeld om naar de garage te rijden. Terug van vakantie (4 weken) was de reserve band nog steeds daar. Mark gaf aan,  druk druk Wendy, ik doe het zaterdag. But......ook toen niks geregeld. Same als de week daarop. De reserve band werd zacht en ik was het zat. Dus ik heb een garage opgebeld en alles geregeld. Hij zou zo spoedig mogelijk een nieuwe band bestellen en bellen als hij er was.

Dit was allemaal dinsdag en ik wilde niet meer met een hele zachte reserve band rijden. Dus dinsdag avond bleef ik bij de familie slapen. De volgende ochtend gaf Sif aan dat zei wel mijn auto zou nemen en dan had ik haar auto. Ik gaf aan dat ik ging lopen met de kinderen. Het was mooi weer en de kinderen gaan graag met hun fiets en step. Maar Sif was niet om te praten en weg was ze. Ik ging evengoed lopen. Gezond voor iedereen. Maar bij school ging mijn telefoon. De garage, hij had snel een andere passende band kunnen regelen. 🤨

Nu moest ik eerst naar huis lopen en dan met de auto naar Sif haar werk rijden met haar auto en dan auto's omruilen. Adem in, adem uit.... Gelukkig reageerde sif op mijn telefoon bericht en ik zou een berichtje geven als ik voor de deur zou staan van het bejaardentehuis waar ze manager is. Het is 30 min rijden maar het werd een uur want ik belande achter een oversized vehicle die 30 reed. Kan gebeuren. 😅

Snel auto's omgewisseld en met een zachte reserve band naar de garage. Maar.....onderweg politie. Oh jee.....nu op deze dag echt geen zin in.  Maar ik word vriendelijk verzocht mijn auto aan de kant te zetten. Op dat moment gaan er veel dingen door mijn hoofd. Is het de reserve band........waar is mijn rijbewijs........heb ik mijn riem om....etc. Ik wil mijn knipperlicht aan doen naar links maar ipv daarvan gaan de ruitenwissers aan. Oh ja in Sif haar auto zit knipperlicht en ruitenwissers precies andersom. Even wennen weer......net voor de politie. 😅

Ik laat het raam zakken en een vriendelijke vrouwelijke politie vraagt me om te blazen. Aha, alcohol controle. Ik blaas krachtig in het pijpje en mag daarna weer doorrijden. Poeh dat viel mee. Nu wel trek in een borrel haha. Bij de garage is alles zo geregeld. Snelle service, lieve mensen.  Maar mijn bankpas weigert dienst. Ook dat nog. Dan maar mijn creditcard als nood. Natuurlijk vraag ik om de rekening want ik wil mijn geld wel weer terug.

Ik besluit nog even naar supermarkt woolworth te gaan. Als ik naar binnenloop zie ik alle mensen doodstil staan en het is er ook muisstil. Het is net alsof je in een scene loop van een grap. Ik ben moe en mijn hersenen raken in de war. Wat is hier gaande. Maar een mens is een kudde dier en als alle mensen in heel de supermarkt doodstil staan dan volg je automatisch hun gedrag op. Dus ook ik blijf doodstil staan met mijn groene mandje. Kan deze dag nog gekker!! Het duurt niet lang en dan geeft de luidspreker aan "thank You ". En iedereen vervolgt weer zijn natuurlijke zijn.

Ik moet weten waar dit voor was en vraag een aardig uitziende Australiër naar deze gebeurtenis. Het is hetzelfde als wij op 5 mei doen, 1 minuut stilte voor de oorlogslachtoffers. En zij doen dat op 11.11.11.Intressant!! Weer wat geleerd.😉

Dan denk ik ook gelijk aan 11 november in Nederland. Lampionnen feest. Ook dit feest krijgt een andere betekenis door het virus. Ik hoop dat iedereen evengoed een leuke dag heeft gehad. Het is ook een tijd van vindingrijkheid en nieuwe invullingen geven aan oude tradities.

Dikke knuffels van mij!!

Dit weekend ga ik naar Bridgetown voor een bluesfestival. Jammergenoeg is er het hele weekend regen voorspeld. ☔Ik hou jullie op de hoogte!! 😘

1. JAN:
    12 november 2020
    Lieve Wendy, na vele en vele en vele van je dagboekafleveringen te hebben gelezen, met in gedachten dat er hier (en in Australië, vnl de oostzijde) discussies zijn over maatregelen, valt me al een tijdje op dat het lijkt alsof COVID19 het midden van Australië niet heeft gepasseerd en dat het leven vrij normaal is aan de westzijde. Zo afgaand op concerten, bezoeken, verjaardagen en BBQ's met vrienden/gezelschap. ;-) Als het zo is, hou je er ver van! Blijf gezond!
  2. Wendy Muntjewerf:
    15 november 2020
    Ja klopt!! In West Australië is het leven heel normaal. Geen virus hier op dit moment. Dus geen beperkingen op wat voor gebied dan ook. Iedereen prijst zich hier gelukkig!! En we vieren dan ook het leven want het kan hier ook zo omslaan. Grenzen waren tot nu toe hermetisch afgesloten , niemand kon zomaar West Australië in of uit. Maar ze willen de grenzen nu wat gaan versoepelen. We gaan het zien!! Jij ook gezond blijven. 😅