Still day 2 in Tokyo

20 augustus 2023 - Tokyo, Japan

Na het wandelen door de stad hebben we afgesproken met vrienden van jona in een prachtig Park. Net als in Amsterdam even naar het vondelpark lopen zeg maar. Er komt een lief vrouwtje aangelopen in een prachtige kimono. En ze omhelst Jona blij. Ze spreekt goed Engels en ze zegt dat "my son" ook komt. Ik kijk om me heen of ik haar zoon al zie maar dan zie ik nog een vrouw met een prachtige kimono aan met haar dochter. Spraakverwarring. Mi San betekent zoiets als vriendin. Je spreekt mensen normaal gesproken niet aan met hun voornaam. Ik heb nog veel te leren.

De vrouwtjes die ik eind dertig schat laten ons het Park zien met de vele shires. Het grootste geloof in Japan is het Shintoisme wat betekent de weg der goden. Het is 1 van de moeilijkste te begrijpen religie en ik had er ook nog nooit van gehoord. Ze hebben grote liefde en eerbied voor de natuur. En ze aanbidden vele natuurgeesten. Kami. Het toetreden van een heiligdom word gekenmerkt door een toriipoort. 2 palen met 2 dwarspalen vaak rood geschilderd. Heel kenmerkend overal door Japan. ⛩️

Een Shire is een groot of kleine tempel waar je geld, eten en je gebeden naar toe kan brengen. Je gooit het geld, buigt 2x, klapt 2x en buigt nog 1x en dan komt alles goed. Ik heb dat al veel keer gedaan hier, dus ik maak me nergens geen zorgen meer om. ☺️

De vrouwen laten ons alles zien in het park en vertellen enthousiast over hun cultuur. We lunchen ergens met elkaar in het Park. 1 van de vrouwen kleed toeristen aan in special kimonos en brengt ze dan naar een mooie plek voor foto's. Ze wil dat graag ook voor ons doen. Dus jona maakt een afspraak voor vrijdag. Wat speciaal allemaal.

We nemen afscheid en Jona neemt me nog mee naar een art gallery in de stad. Daar was ook een vrouw die van visseschubben sieraden maakt. Ze verteld er enthousiast over. Maar dan moet ik ergens even zitten. Ik raak overprikkeld en ik moet ook wennen aan de benauwde hitte. En bij een cafeetje sluit ik voor een periode mijn ogen. Tijd om naar huis te gaan. Zelfs eten in een restaurant is me nu teveel. Dus Jona haalt wat eten bij een supermarket nadat ze mij eerst heeft thuisgebracht. Na het eten op tijd naar bed. Er is nog veel te zien en te beleven!! 😁

1. Esther Wolters:
    20 augustus 2023
    Wow fantastisch 😊
  2. Petra:
    20 augustus 2023
    Fijn, gezellig en mooi om te lezen hoe jullie samen op ontdekkingsreis zijn💜🙏🏼❤
  3. Dagmar:
    21 augustus 2023
    Heel veel plezier samen! Liefs
  4. Wendy Muntjewerf:
    25 augustus 2023
    Thank you, gaat zeker lukken. 😊🙏
  5. Monique:
    23 augustus 2023
    Blij voor jullie zo samen!!!💜💜💜💜🤗😘