Dinsdag 30 juni naar newman.

28 juli 2020 - Newman, Western Australia, Australië

Jacky is al vroeg naar haar werk maar heeft ons alles laten zien om een heerlijk ontbijt te maken. En natuurlijk een warme douche. Je weet on the road nooit wanneer dat weer kan. We schrijven een lief briefje voor Jacky met wat kadootjes. Ze vond dat ik zo lekker rook, dus ik heb mijn parfum bij haar gelaten. Parfum in de bush is waarschijnlijk overbodig en trekt alleen maar vliegende beesten aan. 🤪

We halen in meeketara nog wat kleine boodschappen en gaan dan weer op pad. Via newman willen we naar onze 1e mooie bestemming karijini. Het is allemaal nogal ver uit elkaar zeg maar!! Dus onze vakantie is ook meters maken en in de landcruiser het landschap voorbij zien gaan. Om jullie een idee te geven hoe onze vakantie eruit zag ga ik een foto maken van de kaart van West Australië. Met een zwarte stift heb ik de dagen erop gezet wanneer we waar waren. Foto komt zo snel mogelijk. Het is raar om borden te zien met bv port hedland met 639 er achter. Mijn god, wat een afstanden. Wat een immens groot land!! 🛣😄

Het landschap is zo ongerept en oeroud. Australië heeft veel historie en je ziet bij wijze van spreken de dinosaurussen hier nog rond lopen. Dus ik verveel me niet in de landcruiser. Er is Altijd wat te zien. En Mike is een gezellige kletser met ook een hoop verstand van alles. Hij weet alle namen van bomen, bloemen en dieren. En hij vertelt vaak ook leuke weetjes. We passeren bv de 26 parallel. Een denkbeeldige lijn om de aarde. Best grappig om daar overheen te rijden. Ook staan er veel borden langs de weg met flooding erop en even verderop staat dan een paal met streepjes erop met het aantal meters. Het kan dus heftig regenen en dan komen sommige wegen onder water te staan. Tot nu toe hebben wij alleen maar mooi weer!! Iedere dag 26 graden. 😎🌞

Ook nu zien we weer veel dode kangeroes langs de weg. En dat trekt weer allerlei roofvogels aan. We zien ook die geregeld dood langs de weg. Ze eten zich dan vol en kunnen dan niet snel genoeg opstijgen. De wegen zijn op zich niet heel druk maar er rijden geregeld roadtrains voorbij. Grote vrachtwagens met 4 en soms wel 5 wagens achter zich. Het landschap veranderd in minder groen en meer droge dorre grond. Beetje vulkaanachtig!! Wel veel spinnefixen en de paar bomen hebben moeite om te overleven. We kamperen south of newman. Mike is een tovenaar in het vinden van tracks. Dus al gauw bevinden we ons weer midden in de natuur.

Ik zoek weer stenen en Mike hout en al gauw hebben we weer een warm kampvuur. We krijgen al wat routine in het uitladen van alle spullen en ik vind het grappig om op 1 gaspitje wat eten in elkaar te flansen. Dit keer noodles met ei. Omdat er vaak dieren zijn in de nacht, besluiten we een nachtwandeling te maken met onze zaklampen. Mike geeft aan dat het licht van de zaklamp soms de ogen van een spin doet oplichten. Ok......dat is nou net niet het dier wat ik in de nacht wil zien. Op de grond zien we wel veel witte vlekken. Bij nader onderzoek blijken dat koeienvlaaien te zijn. Ook daar wil ik in de nacht niet oog in oog mee staan. Zijn er geen schattige wollige lieve dieren in de nacht......?? 🤪

Mike ziet een reflectie van spinnenogen  en loopt er snel heen. Ik volg zo snel mogelijk zonder mijn nek te breken in het pikkedonker. Maar ofcourse again te laat om de spin te zien. Ik zie wel zijn holletje. We besluiten terug te gaan en veilig in de landcruiser te kruipen. Best vermoeiend zo'n nachtwandeling!! Wat ook spannend is, is plassen. En soms moet ik nogal vaak. Ik probeer al hurkend niet teveel na te denken over al die kruipende beesten die het op mijn billen hebben voorzien. Hopelijk jaagt mijn gespetter alles weg. 🕷🦂🦠

1. Esther Wolters:
    28 juli 2020