Bushfires

6 januari 2021 - Aubin Grove, Australië

Ik ben het jaar begonnen met alleen Mike om me heen. We hadden beide geen zin in een feest met allemaal mensen die je niet kent. Melissa en Milana hadden ons wel lief uitgenodigd voor een feest maar zo met zijn tweetjes was ook prima. In australie is alleen hier en daar wat gecontroleerd vuurwerk. Maar wij hebben die nacht niks gezien. Vuurwerk in de zomer met kurkdroog bos overal is zoals je op het nieuws kan zien, vragen om ellende.

Op 1 januari zou er bij de rivier in perth een groot vuurwerk zijn. Melissa was er opgetogen over en we namen van alles mee voor een picknick. Vol enthousiasme togen we eind van de middag naar de river. Hmmm, meestal staat het nu al vol met  geparkeerde auto's volgens Melissa. Daar aangekomen bleek er geen vuurwerk te zijn vanwege corona. En ook al zijn er geen corona gevallen in West australie, men is voorzichtig. Maar ik vind het niet erg. We hadden nu genoeg parkeerplaats en een ruime picknick plek. Mike had het spel cornwall meegenomen. Het stuk hout met gat erin gekregen met kerst van zijn broer John. Met zakjes gevuld met corn moet je proberen door het gat te gooien. Simpel maar vermakelijk. De vader van Milana kwam ook nog even aanwaaien!!

Na de picknick waar we continu om ons heen moesten kijken voor bullents🐜😬 was daar ineens die schitterende zonsondergang. Wat een kleurenpracht. Stil en vol bewondering kijk ik naar dit moois. Dit schouwspel van moeder natuur kan geen vuurwerk vervangen. Steeds weer voel ik me bevoorrecht om in dit immens grote land als klein mensje naar dit groots te mogen kijken. Hier lijkt de lucht wijder, groter en magischer dan waar ook. Ik kijk nu alweer uit naar ons nieuwe avontuur in de bush waar de sterrenhemel je omsluit alsof je in de ruimte zelf zweeft. Waar er niks anders is dan de natuur en me!! ⭐🦎

Maar terug naar de realiteit van alledag. Er zijn op dit moment veel bushfires rondom Perth. Er is een speciale zender op de tv die mensen waarschuwt en informeert. Ook vlakbij ons huis was een grote bosbrand. We waren boodschappen aan het doen en zagen wel 4 blushelicopters laag overvliegen. Je kon het ook ruiken trouwens. De brandweer is de hele ochtend bezig geweest om het vuur te blussen. Gelukkig bleef evacuatie van ons huis uit. Dankzij de getrainde brandweer waar ik nu veel respect voor heb. Maar ik snap nu van dichtbij dat met vuur niet te spotten valt. De natuur en het bos zijn op dit moment kurkdroog vanwege de hoge temperaturen. De volgende dag zijn we met de hond gaan wandelen en zagen al snel het grote afgebrande gebied midden in het bos. Totaal verwoest!! En gevaarlijk dichtbij ons logeerhuis.

De geur, de verwoesting en de ravage maakt je even heel nederig. Het verhaal gaat dat het jongere op brommers waren die met een vonk van hun apparaten het bos in vuur en vlam hebben gezet. Maar de weken daarna hoorde we bijna dagelijks over bosbranden. Ook 1 vlakbij Tuudyay, waar ouders van Mike wonen. 👨‍🚒

Weer jongeren of heeft het met de opwarming van de aarde te maken. Zijn we aangekomen in een tijdperk waar de natuur ons wat wil vertellen. Ik als mensje weet het niet. Maar het maakt de aankomende vakantie in de bush ietsje spannender. 🔥

Vlak voor dat Melissa op vakantie zou gaan hadden we bijna brand in huis. Tijdens het aanzetten van de airco gebeurde er iets wat waarschijnlijk kortsluiting gaf. De geur was intens en er kwam rook uit de lampen in het plafond. Iedereen reageert anders in panieksituaties. En ook al roken we brand, zagen we rook, bleven we alle drie vrij rustig. Mike nam een kijkje tussen het plafond, ik had de brandpreventiedinggeval in mijn hand en melissa had de elektriciteit in zijn totaliteit afgesloten. Goed team zou ik zeggen!!

De eigenaar van het huis word gebeld. En hij regelt een elektricien die binnen een paar uur verschijnt. Airco is doorgebrand en moet vervangen worden, lampen in plafond zijn verouderd en gevaarlijk en de hele elektriciteit in het huis is........prut!! Want het ene apparaat na het andere gaat stuk. Ik heb medelijden met melissa want de eigenaar heeft geen geld om dat allemaal te betalen. Soms kun je niet meer doen dan een arm om iemand heen slaan. 😕

De volgende dag gaat melissa op vakantie met Milana naar monkey Mia. En wij......passen op een huis met oude hond,  kat en vogel met 40 graden zonder airco met bosbranden om ons heen. Ik moet zeggen......ik had het slechter kunnen treffen. 🤪 We proberen zo min mogelijk het elektriciteit netwerk te belasten. Dus we kijken met kaarslicht tv. Want de lampen storen de zenders op 1 of andere manier. Of zijn het toch die verdomde aliens!! Vlakbij perth is een alien observation plek met een grote schotel waar ze geluiden kunnen opvangen uit de ruimte. En laten ze vorige week nou wat vreemds hebben gehoord afkomstig van een verre ster met een onuitspreekbare naam. 👽👾Nou na dit alles kan ik niet wachten om in de landcruiser te springen en op avontuur te gaan. 😝

We gaan volgende week vanaf tuudyay richting northam en daarna meer inlands om prachtige rock formaties te zien zoals Bulgin rock reserve, kokerbin rock en frog rock.....🐸😝 En dan naar Mikes mine. Daar gaan we op zoek naar green rockies!! Dan dalen we af naar esparance!! Hagelwitte stranden met zonnende kangeroes. En ik wil ook graag wave rock zien. Maar....no WiFi in the bush. Dus duurt even voordat ik weer mijn blog kan schrijven!! Last trip!! Ik heb er zin in!!

Blijf gezond iedereen en veel sterkte allemaal!! Vooral sterkte voor mijn lieve Sis. Zij zorgt dagelijks voor oudere mensen in een zorginstelling. Waarvan veel mensen corona hebben. Ik denk aan je lieverd!! 🌺😘🥰

1. Esther Wolters:
    6 januari 2021
    Die mensen op de foto zo heel dicht zittend bij elkaar kun je je bijna niet meer voorstellen in Corona land
    Veel plezier in de Bush !
  2. Wendy Muntjewerf:
    7 januari 2021
    Ja dat geloof ik!! Iedereen beseft wel dat wij hier in West australie geluk hebben. Dat we hier "normaal " alles kunnen doen. Zal wel wennen voor me zijn straks. 😷😬
  3. Jona:
    Klinkt so ondspanne! Word er zelf helemaal ondspannen van 😌
  4. Wendy Muntjewerf:
    7 januari 2021
    Haha.....thanks!! En ik weet zeker dat je zelf ook dit allemaal gaat meemaken. Because you are a curious Adventurer. ✈😘love you.
  5. Adrienne:
    6 januari 2021
    ❤❤ Geniet maar heerlijk van je laatste vakantie in dat prachtige land lieve zus!!😘🌴🦘 Voordat je het weet ben je weer terug in ons koude kikker corona landje🙄 Love you!💋