Broome

13 augustus 2020 - Broome, Australië

We rijden naar Broome en dat ligt in de kimberly. Daar heerst een tropisch klimaat wat we steeds al voelen. Nice and warmy!! Het is ook overal veel groener en we zeggen gedag tegen de rode fijne stof!! In Broome rijden we bijna een kleine schattige kangeroe aan. Hij kan gelukkig nog net wegspringen. Zo lief!! 😍 Broome is erg toeristisch met veel hotels en eettentjes langs het strand. We parkeren de landcruiser ergens om Tony een berichtje te sturen. We staan nog niet stil of een Aboriginal vrouw komt bij mijn raam bedelen voor geld. Omdat het warm is heb ik mijn raam naar beneden dus ze komt wel heel erg in mijn zone zeg maar!! Ik weet niet zo goed wat ik moet doen want geld geven lijkt me geen optie. Ze vraagt geld om te telefoneren ofzo. Mike geeft haar wat kleingeld wat ze duidelijk te weinig vind. Maar als je 1 iemand wat geeft, komen al snel meerdere op je auto af. Dus al snel hangt er een volgende niet echt lekker ruikende gast aan mijn raam. Mike is het zat en besluit ergens anders te gaan staan.

Ik heb al eerder gesproken over het Aboriginal probleem. Ze zijn eigenlijk hun ware identiteit kwijt. Afgenomen door de nieuwe inwoners van Australië. Het is eigenlijk hetzelfde als met de indianen in Amerika. Ze moeten zich aanpassen aan westerse maatstaven en hun eigen, in mijn ogen, prachtige cultuur met veel kennis over de natuur opgeven. Nu snap ik ook wel dat het lastig is om op dieren jagende aboriginals in je achtertuin te hebben. Maar er word ze ook niks gevraagd, alleen maar opgelegd. Anyway.......keerzijde van dit land even tussendoor. 🤔

We gaan maar even naar de Mac. Koffie en in alle rust appen. Al snel komt Tony in de lucht met het adres. Soort industrie gebied, dus ik ben benieuwd!! Maar het blijkt een prachtige studio te zijn waar hij met zijn Ierse vriendin Ann woont. Ze heten ons zeer welkom en al snel zitten we gezellig met wat eten en wijn. De vader van Tony is afgelopen weekend overleden en hij is nog erg in rouw. Maar hopelijk helpt een beetje muziek. Al snel toveren zowel Mike als Tony hun gitaren tevoorschijn en met een lach en een traan word het een bijzondere avond. 🌛zie video

We slapen in de landcruiser omdat de studio prachtig is maar niet heel groot. We mogen wel overal gebruik van maken. Ann moet al weer vroeg werken. Ze bakt muffins en andere lekkernijen voor restaurants en eettentjes. Tony heeft in zijn schuur een verrijdbare eettent gemaakt en wil daar mee gaan rondreizen rondom Broome. De corona gooide hier roet in het eten. Ook hun huwelijk hebben ze moeten uitstellen. Ze zouden in mei in Ierland gaan trouwen. Alles was al geregeld!! Dus ze hebben behoorlijk wat tegenslag gehad. Ik hoop dat alles ze nu voor de wind zal gaan. Dat zeg ik ze ook!! Mike verteld wat we nog gaan ondernemen en op de terugweg daarvan komen we nog een keer langs Broome. Tony en Ann bieden ons ook dan een slaapplek aan. Dat is lief!! 🌸

Maandag 13 Juli

Heerlijk douchen en ontbijt met Tony. We willen vandaag naar het Malcom Douglas krokodillen park. Maar die gaat pas om half 2 open. Dus gaan we eerst Broome ontdekken. Het strand is prachtig maar in mijn ogen wel wat gek. Op het strand is namelijk een mangrovebos.  En die komt af en toe onder water te staan. Dat zie je niet snel in grote keeten haha....!! Zie foto.  🌳 En dan gaan we krokodillen kijken.....yoehoe!! Het park is niet heel groot maar het heeft wel enorm veel krokodillen in alle soorten en maten.  In Australië leven in het wild zoutwater krokodillen en die kunnen wel 6 meter worden. Big boy!! En fresh water krokodillen en die zijn smaller en meestal worden die maar 2 meter. 🐊

We krijgen in groepsverband een rondleiding door het park en een man verteld alles over de krokodillen en ondertussen voert hij ze. Heel intressant allemaal!! Er worden veel krokodillen opgevangen die iets mankeren of waarop geschoten is. Op 1 foto en video zie je een krokodil die een poot mist of een oog. 🙈Aan het einde van de toer mogen we een baby krokodil vasthouden. De beestjes hebben elastiekjes om hun bekjes want ook al zijn ze klein, ze hebben enorm scherpe tandjes. Ik voel me wel wat bezwaard en een erge toerist dat ik hier aan meedoe. Maar soms wint de nieuwsgierigheid het. 🤫

Het park heeft verder niet zoveel te bieden. Er lopen wat emoes rond en 2 dingo's in een veel te klein hok. 1 dingo's loopt zenuwachtig heen en weer. Ik blijf dat toch afschuwelijk vinden om te zien. Ook is er een kangeroe die we limpie noemen omdat hij hinkt. Waarschijnlijk gewond geraakt en hier opgevangen. Hij houd van aandacht en is dol op aaien. Hij kijkt ons verdrietig na als we weer weglopen. He get, daarom hou ik niet van dierentuinen. Bij de vogels heb ik leuk contact met een kaketoe. We zingen samen en hij buigt zijn hoofd heel grappig heen en weer. Mike is onder de indruk van dit contact.  Hij noemt me nu doolittle haha!! 🦜🐊🦘🐕

Moe maar blij gaan we op zoek naar een track waar we stiekem kunnen overnachten. We vinden wat bij een water. Echt prachtig groen met mooie bomen. Maar......kwamen hier niet de meeste krokodillen voor in het wild.......😳. Ik heb net gezien hoe groot ze kunnen worden en hoe snel. Misschien is water niet zo'n goeie keus Mike!!  Toch kunnen mijn hersenen het niet bevatten dat ik er 1 in het wild zou kunnen tegen komen.

We maken snel een kampvuur.....dat houd ze vast wel weg. En ik besluit dichtbij de landcruiser te gaan plassen als ik moet. Haha...!! Bij het kampvuur luister ik naar de verhalen van Mike. Hij verteld over de VOC schepen die hier vroeger probeerde aan te meren . Maar ze kwamen er al snel achter dat dit nog niet zo gemakkelijk was. Haaien in de zee, krokodillen op het land en dan ook nog aboriginals met speren. Dan is gauw de helft van je bemanningsleden uitgeroeid. Ik besef dat de vakantie best snel gaat zo maar ik geniet nog steeds ontzettend. Het is een heel bijzonder land waar je veel avonturen kunt beleven. Op mijn campingstoeltje kijk ik naar de sterren en voel me 1 met de natuur. Zo leven zou ik best heel lang kunnen volhouden!! 😃😍