Australische sinterklaas.

10 december 2020 - South Beach, Australië

3 december donderdag

Ik loop weer achter met schrijven. Dus nog een laat sinterklaas verhaal. In Australië vieren ze geen sinterklaas. Wel kerst. Sante claus die met zijn slee en rendieren over de daken vliegt en kadootjes in de kerst sokken propt. En hij heeft elfen als zijn hulpjes. Hier nog geen discriminatie voor en tegenstanders demonstratie geweest. Maar goed, het heeft bij ons ook jaren van traditie geduurd voordat er iemand dacht.....he laten we "zwarte" Piet veranderen in regenboogpiet. En voor de kinderen maakt het allemaal niks uit. Die kijken nog met een onschuldige blik naar welke paashaas dan ook.

Op de Steiner school zijn ontzettend veel Nederlandse ouders. En die vieren wel sinterklaas met hun kinderen.  Maar de moeders wilde wel een apart avondje met wijn en pepernoten. Iemand zou vegan soep maken en verder zou iedereen wat meenemen. Elke zou een macrobiotische zuurdesem brood zelf bakken. En iedereen keek vervolgens naar mij. Eh, nou, tja, well.....ik neem wel een salade mee. En dat werd goedgekeurd!! Zucht, soms moet je de lat ook niet te hoog leggen.

Het was bij Elke thuis die in een commune woont in Hamilton hill. Natuurlijk, een commune.  Gezellig hoor!! Gezamenlijk zullen we alles delen. Past in het thema. Nog steeds zo blij met mijn Tomtom. Go left on the roundeboud. 😆 En dan sta je ineens met je plastic zakjes met salades voor een immens huizen complex. Gelukkig komt er al snel nog iemand aan. Samen dwalen we door het doolhof. Overal kleine appartmentjes,  gezamenlijke binnentuin en hofjes met vuurplaatsen en er is ook een gezamenlijke binnenplek met keuken. Ziet er echt heel leuk uit allemaal.

Elke komt ons al tegemoet en laat ons binnen. De huisjes zijn klein maar wel veel ramen. Echt schattig met veel kunst en steinerachtig ingericht met gehaakte sprei op de bank. Er staat sinterklaas muziek op. Volgens mij kinderkoor de damrakkertjes. Mega ouderwets maar wel grappig. En er volgt gelijk een intressant gesprek over kinderen voor kinderen. 🙂Er komen meer vrouwen binnen en totaal zijn we met zijn 7e . We eten van alles en iedereen heeft erg zijn best gedaan op het lekkers. Een Nederlandse vrouw met een Australisch accent omdat ze hier al zo lang woont heeft een enorm hoog stemgeluid. Ze is in de 60 maar heeft de stem van een kind van 4. Nou moet ik zeggen dat ik mijn eigen stem nou ook niet echt vind om over te schrijven. Maar bij haar leek het net alsof ze een rol speelde. Heel bijzonder!! Wel superaardige en lieve vrouw trouwens.  En zo'n stem went ook weer snel maar was even bijzonder.

Uitgegeten en voldaan ploffen we allemaal op de bank met een gehaakt kleedje om de film alles is liefde te kijken. Heerlijke film!! En na de zoveelste pepernoot en speculaas was het echt tijd om naar huis te gaan. Bedankt lieve moeders voor deze gezellige avond waarin lekker nederlands kletsen weer even heel fijn was. 😉

Afgelopen weekend was anders dan anders. Mike had vrijdag een etentje met vrienden en kwam pas zaterdag rond 1 uur. Zaterdagochtend kwam Melissa even buurten en vroeg of ik zin had in koffie. Yes ofcourse!! Ze wilde ook nog even haar nagels laten doen en voordat ik het wist zat ik in een nagelstudio met mijn stinkgympie voeten in een warm badje. De stoel waarop ik zat was een massagestoel......Hoe heerlijk!! Ik kreeg een voetverzorging op kosten van Melissa. Ze heeft trouwens een extra baantje bij vrienden voor me geregeld. Af en toe op een zondag een paar uurtjes schoonmaken. Alle beetjes helpen!! 😉 Toen Mike smiddags kwam liet ik trots mijn keurig verzorgde,  lekker ruikende voeten zien haha....!!

Zondag was iedereen weg uit het huis. Mike was naar bandpractice en Melissa naar vrienden. En Wendy......met een boek bij het zwembad. Temperatuur is nu opgelopen naar iedere dag zo'n 30 graden. Ik loop de hele dag met mijn flesje water te sjouwen en zelfs met was ophangen kun je verbranden. De uv straling is momenteel vrij hoog. Smeren, smeren dus. En hoed en zonnebril!! Standaard uitrusting van een Australiër!!

Ik ben trouwens ook weer via Steiner school uitgenodigd om in de ochtend te zwemmen in zee. Ok leuk dacht ik.  En altijd goed om te netwerken. Je weet nooit waar het goed voor is. Hoe laat en waar?? 5 uur at southbeach fremantle. WAT!! 5 uur. Dan moet ik er om 4 uur uit!! Als eerste dacht ik,  ik ben gekke Henkie niet. Dat gaan we dus niet doen. En toen dacht ik,  maar ik kan het toch hoogstens een keer proberen.

Dus vanmorgen 10 december stond ik om 5uur op het strand in southbeach met nog een heel stel mensen. En ik verbaasde me erover hoeveel andere mensen er ook waren op dat tijdstip. De lucht was werkelijk prachtig qua kleur en het water fris maar fijn. En als er zoveel mensen er gelijk in springen ga jezelf natuurlijk niet teen voor teen. Haha.....!! Na de verfrissende duik zaten we met zijn alle om5.30 aan de koffie. Verbazingwekkend ook dat mijn geliefde koffietentje open was op dat tijdstip.Intressante gesprekken en goed gevoel.1 voor 1 vertrekt iedereen naar zijn werk en ik doezel nog wat op het strand bij de eerste zonnestralen. 7 uur stap ik ook in de auto. Werk aan de winkel!! Nog maar paar dagen!! 😄😘

1. Esther Wolters:
    10 december 2020
    Wat een gezellige boel allemaal !