7 juni dagje fremantle

9 juni 2020 - Perth, Australië

Zondagochtend trakteert Mike op een ontbijt met heerlijke koffie bij south beach.  We laten daarna de landcruiser geparkeerd staan en besluiten lekker te slenteren door fremantle. Ik ben echt dol op deze beetje hippie achtige plek. We zien vanuit de verte dat het reuzenrad ook weer draait. Mike kijkt me lief aan en zegt, do You want a ride in the sky!! 😊♥️

Wat een prachtig uitzicht en wat geniet ik van dit moment. Zie foto's!! Mike wijst alle plekken aan en ik kijk mijn ogen uit. Weer beneden besluiten we naar het scheepsvaartmuseum te gaan. Daar vlak voor heeft Mike jaren geleden aan het schip de duyfken gewerkt. Wat bijzonder!! Binnen staat een apparaat om je lichaamstemperatuur te meten. Ok we leven nog steeds in een bijzondere wereld!!

Binnen maakt Mike een praatje met de man die rondleidingen geeft. En die weet nog wel van de duyfken. Mike verteld dat hij muzikant is en destijds ook een lied heeft geschreven en gezongen over de duyfken. In Nederland is de bouw van de duyfken gebruikt als lesmateriaal voor scholen. En ook het lied is door een kinderkoor gezongen. En omdat Mike het heeft geschreven werd hij uiteindelijk door destijds nog prins ,Willem-Alexander en Máxima uitgenodigd om het lied samen met de kinderen te zingen. Alles betaald en wel. Met op de 1eRij de prins en prinses. Dat was een heel bijzonder moment in zijn leven. Hij heeft zelfs even kort met Willem gesproken. Haha...!! Mike is veel in Nederland geweest en kent daardoor ook veel plaatsen. Ik blijf me verbazen over de vele avonturen die hij heeft beleeft.

We wandelen door het museum en komen veel Nederlandse invloeden tegen. En ook de bruutheid van de mens destijds. Nieuwe landen ontdekken betekende ook de inwoners van dat land afslachten of tot slaaf maken. We komen ook hele oude topografie kaarten tegen van Nederland. Intressant hoe Nederland er vroeger uitzag!! Veel meer water!! Zie foto's.  En het kolossale schip de Batavia is in het klein nagebouwd. En delen die duikers hebben gevonden zijn aan elkaar gemaakt. Zo heb je een idee hoe groot dat schip geweest moet zijn. 🚢 Ook namen van plaatsen in Australië hebben soms Nederlandse invloeden. Zoals Arnhem land. Toch eens opzoeken op de kaart haha....!!

Weer buiten hebben we best honger gekregen. Mike koopt wat Japanse dumplings en wat drinken. En aan de haven picknicken we gezellig terwijl we naar de boten kijken. En dan zegt Mike ineens, I see the duyfken!! En ja, het schip is na lange tijd weer aangemeerd in fremantle. En natuurlijk nemen we een kijkje!! Wow wat een prachtig schip!! En ofcourse maakt Mike een praatje met de bemanning!! We mogen uiteraard het schip bekijken maar het is al laat en besluiten dat een andere keer te doen. Het schip blijft nog wel even in de haven van fremantle verteld Andrew ons. Hij is erg geïnteresseerd in de verhalen van Mike over het schip dus we komen zeker nog eens terug.

Wat een heerlijke prachtige dag!! En wat geniet ik van alles zo ontzettend!! En wat ben ik blij met Mike die zo lief voor me is. We rijden weer naar Leigh om de laatste nacht weer samen op de oprit door te brengen. Morgen begint voor iedereen weer de werkweek. En ook Mike heeft wat klusjes bij diverse huizen te doen. Wat extra geld voor onze vakantie regelen. Vooral de benzine is een kostenpost. Want we gaan lange afstanden afleggen. En daar hebben mijn Nederlandse hersenen nog geen weet van!! En zoals Mike vaak zegt, only one way to find out.  😊😘🦘🙋‍♀️