Laatste dagen Bali February 2023

28 maart 2023 - Sanur, Indonesië

Ik heb in de taxi een gesprek gevoerd met de taxidriver over mijn long covid. Zijn advies was vooral veel mediteren. En dan in je hoofd zeggen...  ohmnami nog iets. Continu als een loop. En tijdens de rit herhaalde hij dit meer dan ons lief was en nog ben ik het vergeten. 🤣

Ik vroeg hem of hij een Balinese healer wist net als in eat, pray, love. Hij wist geen healers maar wel holy water om jezelf van allerlei bad things te reinigen. Een bad kan nooit geen kwaad. Dus we besluiten maandag met taxidriver mee te gaan naar de holy tempel met holy water. Not far away!! Ik google ondertussen een traditional healer in de buurt voor dinsdag. Wat kan er nog fout gaan zou je zeggen. 😏

Ik besluit maandag volledig mee te gaan in de taxidriver zijn geloof en tradities. Dus voordat we de tempel in gaan kopen we een groot offer voor de goden met allerlei lekkers erin. Gelukkig niet duur en ik wil de goden zeker te vriend houden. Je weet immers maar nooit. Roline besluit alles van een afstand te observeren en zij neemt de taak op zich als fotograve. Voordat we de tempel ingaan krijgen we beide een sarong omgewikkeld. Het is volgens mij de heetste dag ever en je wilt echt geen extra lagen om je lijf. Maar braaf laten we alles toe.

Rondom de tempel zijn prachtige tuinen en oude gebouwen. Het is er werkelijk prachtig. Er hangt een Bijzondere sfeer. Een soort hoopvolle energie. Taxidriver neemt me mee naar een plek waar ik in de volle zon voor een altaar moet knielen met het offer voor me. Hij verteld een beetje hoe ik moet bidden. En tegelijk pakt hij een bloem en houd het tussen zijn gevouwen handen en begint te bidden. Ok, ik kan dit. Ik pak ook een bloem en vraag aan de goden of ze me willen helpen van mijn long covid af te komen. Eh, wat zal ik nog meer bidden. Ik kijk door een spleetje in mijn ogen naar taxidriver. Maar die is nog volop in zijn gebed.

Zo'n ontzettend belangrijk moment en ik weet niks te bidden. Het enige wat ik kan bedenken is, lieve Goden, haal me hier weg uit de zon. Ah, taxidriver is klaar maar nee, hij pakt een nieuwe bloem. Ik leg mijn bloem in het mandje en pak ook een nieuwe bloem. Fout, fout....De oude bloem mag niet meer terug in het mandje. Die is afgebeden, finito. Snel legt hij mijn bloem naast het mandje en kijkt wat streng. Now pray to the sungod. Ah, dat kan ik. Lieve zon, wil je niet zo fel schijnen want ik krijg er hoofdpijn van. Ik leg mijn bloem naast het mandje en sta wat wiebelig op.

Gauw naar roline voor wat water. En ook al zit roline in de schaduw, zelfs zij smelt weg in de hitte. Het is nu tijd voor mij om me om te kleden in een groene holy sarong en daarmee mag je het holy water Park betreden. Het is best druk bij het holy water gebeuren. Het is een soort lang stenen bad met aan de zijkant stenen beelden die continu water uitspuiten. Ieder beeld heeft een speciale betekenis en het is de bedoeling dat je in het water langs al die beelden ga. Steeds bid je dan "iets" en stop je je hoofd onder het water. Het water neemt dan al je zorgen,ziektes en ellende weg.

Er zijn iets van 10 spuitende beelden, dus ik ga flink gereinigd worden. Met mijn groene gewaad spring ik als een kikker enthousiast het water in. Holy fuck.......het water is ijskoud. Ik onderdruk een gil want ik wil niemand storen in hun gebeden. Gelijk komen er ook kleine visjes om aan je voeten te knabbelen. Weer onderdruk ik mijn geluiden die ik voel opborrelen en probeer vol gratie die vissen weg te schoppen. Wat natuurlijk niet lukt en omdat de vloer van dat bad spekglad is ga ik bijna onderuit.

Wild spetterend en zwaaiend met mijn armen hou ik mezelf overeind. Ah, ik heb het voor elkaar dat iedereen nu naar me kijkt. Hello, let maar niet op deze hollandse kikker hoor!! Ik sluit aan bij de rij en let ondertussen goed op wat iedereen voor me doet. Aangekomen bij het spuitende godenbeeld Prevel ik braaf al mijn zonden op. En dat zijn er nogal wat. De man achter me begint wat ongeduldig te worden. Gauw stop ik mijn hele hoofd onder de koude straal en voel me.......nog niet herboren. Eerder verzopen!!

Ah well, ik heb nog 9 kansen. Het neemt allemaal behoorlijk wat tijd in beslag en er is zelfs een 2e bad met spuitend objecten.  Ze nemen dat hele reinigen erg serious. 2 beelden mogen we overslaan. Die is voor de doden. De wat?? Ik zie gelijk een geest naast me die zich vrolijk aan het wassen is. Nu moet ik ook nog een lach onderdrukken, want niemand lacht hier. Het is a serious business.

Als ik eindelijk rillend blauw van de kou uit het water kom, zie ik dat roline helemaal gesmolten is. Arme roline!! Gauw kleed ik me om en lopen we weer richting uitgang. Nu een stuk lichter want al mijn zondes liggen in het water. Taxidriver nodigt ons uit bij hem thuis. En ook al zijn we moe, we vinden het een erg lief gebaar!!

Indonesiers wonen vaak als family bij elkaar. Het zijn allemaal kleine gebouwtjes waar iedereen slaapt. En er zijn kleine tempels. Het is erg intressant om te zien hoe ze leven. Er is een soort marmeren terras met wat beelden en prachtig in goud geschilderde ornamenten.

We nemen plaats op het marmeren terras en schoonzus maakt thee. En taxidriver heeft allemaal lekkere hapjes voor ons om te proeven. Nou, ik lust wel wat na al dat bidden. Het smaakt allemaal vrij zoet. Maar best lekker. Soort zoet deeg met inhoud en met allemaal kleurtjes. Ondertussen verteld hij over zijn family en het leven in zijn dorp.

Na de thee moet ik enorm plassen. Waarschijnlijk heb ik ook wat holy water naar binnen gekregen. Als ik vraag waar het toilet is kijken ze me wat verschrikt aan. Ze verontschuldigen zich voor het feit dat het geen modern toilet is. Op dat moment kan me dat weinig schelen. Ik sta echt op knappen. Ik vind zelfs een emmer ok. Maar het is een oud toilet met een gat in de grond.

Geen probleem!! Ik heb fantastic bovenbeen spieren. Ik heb alleen een lange wijde flodderbroek aan. En ik wil niet dat die in het toilet komt te hangen. Dus die maar uit en goed richten. Toch kan ik het niet voorkomen dat ik hier en daar wat spetter. Het was ook een hele waterval. He get, was ik zo schoon, voel ik me gelijk weer vies. Geen toiletpapier. Ofcourse not!! Wel een Klein provosorisch kraantje. Prima, ik ben gewend om in de bush te kamperen dus niet piepen Wen!!

Als ik uit het toilet kom staat roline klaar voor ook een poging been spier oefenen. 🤣              we bedanken iedereen uitbundig. Zoveel gastvrijheid en warmte. Daar kunnen wij nog van leren. Terug in het resort nemen we een borrel bij het eten. Dat hebben we wel verdiend!! Ik ga beginnen aan een nieuwe reeks zonden. 🤣

1. Dianne:
    28 maart 2023
    Wat een prachtige avonturen hebben jullie samen beleefd. Mooi dat je dat samen met Roline hebt gedaan. Voor ons weer genieten om jullie verhalen te mogen lezen. 🥰
  2. Wendy Muntjewerf:
    29 maart 2023
    Ah lief, Dankjewel. 😘
    Het is soms wat graven in mijn herrinering. 😅