Donderdag 16 juli

19 augustus 2020 - Broome, Australië

We zijn alle twee redelijk op tijd wakker. We rijden weer naar Broome. We gaan nu langzaam weer aan de terugweg denken en de afdaling langs de kust naar beneden. In Broome gaan we eerst naar een uitkijkpost voor vogels. Aangeraden door de ouders van Mike. We hebben daar alle twee eigenlijk niet zo'n zin in, maar Mike wil ze ook niet teleurstellen. Dus gaan we de lange stoffige weg af naar een uitkijkpost. We komen veel borden tegen met beware of the krokodil. Het blijft voor mij ongelofelijk dat die dieren hier in het wild vrij rondbanjeren en dat mensen er gewoon omheen zijn gaan wonen. In Nederland is geen stukje land onbenut of niet door mensen aangeraakt. Hier is zoveel land en ongerepte natuur. En zo weinig mensen om het land te vullen. 🙃

Bij de vogeluitkijkpost is niet veel te zien. Voor een leek tenminste. De fervente vogelkenners zoals zijn ouders kunnen hier vast uren door een verrekijker staren naar bijzondere soorten. Maar het is bloedheet en we willen eigenlijk zo snel mogelijk gaan zwemmen at cable beach. Een beroemd strand in Broome. Er staan dure resorts omheen met soms ook beroemde mensen. Het strand is breed met wit schoon zand en de zee is immens blauw. De golven zijn best hoog en sterk en geweldig voor surfers die je dus overal ziet. Ik vind de golven iets minder want ik word tot 2x Toe omver gesodemieterd. Water in mijn neus en mond en paniekgevoel van verdrinken. Mike geeft aan dat je onder de golf door moet zwemmen. Laat maar hoor.......ik hou het voor gezien.

Mike ziet een bekende cricket speler genaamd Adam Gilchrist ofzo iets. Ook wel Gily genoemd. Schijnt in Australië heel bekend en beroemd te zijn. Mike word helemaal enthousiast en kon zich nog net inhouden om een foto te vragen.......haha!! 🤣 De zon brand behoorlijk en we blijven daarom ook niet lang. We doen wat boodschappen en geven Tony en Ann een berichtje. Ann moet tot laat werken en Tony is vissen met zijn schoonzoon en kinderen. Mike wil ook heel graag vissen. Why not!!

Er is een soort lange brug gemaakt in de zee. Vandaaraf kun je goed vissen. Er zijn meerdere vissers en natuurlijk maakt Mike met iedereen een praatje.  Mike heeft zijn hengel en hij heeft voor mij een haaienlijn aan een plastic rolding. Eh.....zei je nou haaienlijn Mike. Ik weet niet of ik dat wel wil. Ben trouwens helemaal niet zo'n visser. De jongen naast ons vangt een grote vis en daarna een kleintje. Hij wil hem teruggooien maar Mike vraagt of hij hem mag hebben. Dan haakt Mike de kleine nog levende vis aan mijn haak. Oh gruwel wat zielig!! Maar om nu de fanatieke dierenbeschermster uit te gaan hangen tussen al die fervente vissers zag ik ook niet zitten. Sorry lief klein schattig visje.......Ik hoop dat meneer haai weg blijft. 🦈

Maar schijnbaar werkt de truc want ineens krijg ik een mega ruk aan mijn plastic gevalletje. Ik doe mijn uiterste best om alles vast te houden en Mike komt helpen. Zijn ogen stralen terwijl hij probeert de mega vis of haai binnen te halen. En dan ineens "snap".....gone!! De haai was veel te sterk voor de verbinding die Mike had gemaakt. Hij knutselt snel iets anders in elkaar maar daarna gebeurt er natuurlijk niks meer. De zon gaat langzaam onder en dat geeft een prachtig rose/paarsachtig licht. Net een schilderij. Ik probeer het op foto vast te leggen maar dat blijft toch lastig. 🌅

Ik krijg het koud en word ineens heel moe. Man met de hamer. Mike snapt het gelukkig en we gaan gauw naar de landcruiser. Opwarmen en we besluiten dit keer maar een snelle hap te eten. Maar bij de Mac heb ik WiFi en dan zie ik ineens een foto van mees via de app. En dan krijg ik het toch even te kwaad. Ik slik dapper mijn tranen weg maar Mike heeft alles al snel door. Hoe magisch alles ook is, ik mis iedereen wel en vooral mijn kinderen. En alles gaat prima totdat je moe bent. Dan komt alles wat makkelijker binnen. Mike is lief. We nemen de restjes mee en rijden snel naar Tony. Daar parkeren we de landcruiser en duiken gelijk in bed. Mooi geweest voor vandaag. Eerst maar eens een goede nacht slapen. Morgen ziet alles er vas weer anders uit. 🥱💤