Dieren in Kalbarri 2023

16 januari 2023 - Kalbarri, Australië

Ik zie op dit moment zoveel verschillende dieren om me heen dat het misschien wel leuk is daar wat meer over te vertellen. Laten we beginnen met de prachtige kleine vogeltjes die ik vlak voor mijn huis druk op en neer zie vliegen. Het zijn bee eaters.

Deze kleine mooi gekleurde acrobaten in de lucht maken hun nest niet in een boom maar in de grond. De buren hebben 7 bijenkasten, dus genoeg te eten voor deze bee eaters. Ik kijk graag naar ze. 1 van de ouders blijft op het hek zitten om het nest in de gaten te houden terwijl de ander op zoek gaat naar eten. En ze wisselen elkaar daar in af. Ik hoop natuurlijk het moment mee te maken dat de kleine bee eatertjes uitvliegen.

Omdat ze zo snel en klein zijn kan ik er geen goede foto van maken dus ik heb voor jullie een paar fotos van pinterest afgehaald.

Tijdens een avondwandeling op het strand samen met Tony en Ann zagen we een vrij grote vis liggen. En Tony waarschuwde gelijk en lijnde hond Paddy gelijk aan. Het was een puffer vis of kogelvis.

Kogelvissen zijn giftig en sommige behoren tot de meest giftige gewervelde dieren ter wereld. Bij bepaalde soorten bevatten de inwendige organen, zoals de lever en soms de huid, tetrodotoxine en zijn ze zeer giftig voor de meeste dieren wanneer ze worden gegeten; niettemin wordt het vlees van sommige soorten als een delicatesse beschouwd in Japan (als河豚, uitgesproken als fugu ), Korea (als 복, bok , of 복어, bogeo ), en China (als河豚, hétún) wanneer bereid door speciaal opgeleide chef-koks die weten welk deel veilig is om te eten en in welke hoeveelheid. Dus Jona, dan weet je ervan!! 🤣

Tony vertelde ook nog dat kogelvissen gevaarlijke tanden hebben en dat laatst een jongetje van drie die aan het spelen was in de zee zijn teen verloor aan een kogelvis. Ok, bedankt voor het delen Tony. Mijn favourite bezigheid is met blote voeten door het zeewater lopen. 😳 Er zijn ook een enorme hoeveelheid gemene kwallen die giftiger en gemener zijn dan in Holland. En allerlei soorten haaien........Maar ik beperk deze blog met alleen dieren die ik zelf heb gezien of gevoeld. Dat is al erg genoeg haha!!

Ook was er gisteren een vrij grote tijgerslang gezien hier in de duinen. Dat word dan netjes vermeld op de Kalbarri facebook info site. En die zijn zoals ik nog weet van mijn vorige Australische avontuur pittig dodelijk. Uitkijken waar ik loop dus. Maar wat ik toen ook heb geleerd is dat de meeste dieren je niet uit zichzelf zomaar aanvallen. Of je achter na rennen. 🤣 Als je rustig blijft en afstand houd dan gebeurt er meestal niks. Maar het is in australie wel belangrijk alert te blijven. Sommige dieren zijn echt dodelijk. 😳

Het laatste dier wat ik hier nog wil noemen zijn spinnen. En de meeste mensen zijn er niet dol op. And I am not also. Maar gisteravond zat er ineens een joekel van een bruine spin op mijn gordijn. Bijna zo Groot als mijn hand. Heel even stonden mijn hersenen op uit. Maar al snel had ik op veilige afstand bedacht dat die spin niet daar kon blijven als ik wil gaan slapen. Ik zou geen oog dicht doen. In dit stadium wilde ik ook niet gelijk hysterisch Tony opbellen. Dat kan altijd nog. Eerst maar snel een foto maken voor jullie.😊

Dan rustig blijven en nadenken. Hij zit op mijn gordijn voor mijn schuifpui. Dus als ik mijn schuifpui helemaal opentrek en het gordijn zoveel mogelijk naar buiten wapper, dan valt hij er naar buiten toe misschien wel af. Terwijl ik dat probeer blijf ik met mijn oog op de spin gericht. Ik ben als de dood dat hij ineens op me springt of hard ergens wegloopt waar ik hem niet meer kan vinden.

Terwijl ik het gordijn naar buiten wapper klimt de spin naar beneden maar houdt zich goed vast. Ik heb dus iets nodig om hem van het gordijn af te krijgen. Mijn zonnehoed. En nu maar hopen dat hij daar niet snel op klimt en dan op mijn hand en dan.........!! Nee Wendy, rustig blijven, you can do this!! En godzijdank krijg ik de spin van het gordijn en land hij net buiten mijn schuifpui. Vlug, vlug de deur dicht.

Ok I am safe!! Tenminste als hij niet een familie lid ook nog ergens heeft rondlopen. Dus voor de zekerheid loop ik een extra rondje door mijn huisje. En in mijn bed, onder de dekens. Je moet er toch niet aan denken. Brrrr....!!

Natuurlijk heb ik de spin opgezocht en ik denk dat het een brown recluse spider was of op zijn hollands een bruine kluizenaars spin. Of het is een huntsman geweest. Beide giftig!! Wie het weet mag het zeggen. Vast leuk om zelf op te zoeken op een regenachtige dag haha!!

Verder gaat het goed hier. Ik breng mijn dagen door met klusjes te doen voor Tony en Ann zoals afwassen. En nog steeds veel rusten. Mike is in Toodyay bezig om zijn grote Steen te slijpen in de vorm van een schaal. Hij heeft deze gevonden in Wittenoom toen we daar in de gorge kampeerde. Ik moet zeggen, hij heeft er oog voor en het word werkelijk prachtig. De kleuren van de Steen komen nu heel mooi naar boven. Zie foto.

Knuffels weer van mij en zorg goed voor jezelf en elkaar!! 😘 En let op spinnen.....🕸🕷

1. Lianne:
    16 januari 2023
    Oh, ook hier moest ik wennen aan spinnen en niet al te grote durf ik nu zelf te verwijderen....maar grote zwarte, laat staan giftige....dan ben ik weg🏃‍♀️
  2. MNQ:
    22 januari 2023
    Wat een gruwelijke spin!! 😬 Ik gok op een Huntsman na wat Googlen, gezien zijn oogjes en zandkleur… Ze kunnen springen lees ik net! Toevallig dat deze spin nu hier voorbijkomt want ik ben er erg mee bezig. We gaan naar Thailand deze zomervakantie en ik hoop zo dat t mee gaat vallen met de spinnen..
    prachtige steen!! Is het versteend hout? Dat lijkt wel gezien de tekening.
    Geweldig die Bijeneters! En wat maken ze een apart geluid. Het doet me denken aan die vogel-waterfluitjes.
    Heel veel plezier en genietse van alle mooie ontdekkingen 😘
  3. Wendy Muntjewerf:
    23 januari 2023
    Wow Thailand. Dus jij gaat ook op avontuur. En dan wil ik ook dat je spinnen fotografeert hoor haha!! 🤣 En doorstuurt.
    En het was inderdaad een huntsman. Prachtige beesten maar liever niet in mijn slaapkamer.

Die Steen is beded iron. Dus een Steen met veel ijzer erin. En als je dat gaat slijpen komen er lagen van jasper naar boven. Echt prachtig!!

En er zijn hier zoveel vogels en ze maken allemaal hun eigen geluid. Zo gaaf!!
    En er zijn nu ook veel kikkers die "po" zeggen. Ik lig echt af en toe in een deuk. Dieren zijn echt leuk!!
    Knuffies van mij en ook voor de kids😘
    En thanks voor je berichtje!! Doet me goed.